دوره آمادگی پیش از مهد ریشه

دوره پیش مهد ریشه

وقت مستقل شدن بچه‌هاست!

مستقل شدن، پیدا کردن دوست جدید و حل کردن چالش ها بدون حضور والدین، از بزرگترین خواسته ها و آرزوهای دوست داشتنی مامان و باباهاست. بعد از دو سال مراقبت و گذراندن لحظات شیرین برطرف کردن بلافاصله نیاز های کودک توسط مامان و بابا، حالا نوبت رسیدن به مرحله استقلال و وارد شدن به یک جهان اجتماعی بزرگ‌تر است.

جهانی که پر از تجربه‌های جدید و چالش‌هاست. از چالش‌های کودکانه اساسی می‌توان دیدن نیازهای بقیه بچه‌ها،شناختن نیازهای خود و نحوه ابراز آن‌ها، مهارت‌های خودیاری و خود مراقبتی و …. را نام برد.

حضور در مهد کودک فرصت بسیار مناسبی برای تجربه جهان اجتماعی بزرگ‌تر و تعامل با هم سن و سال‌هاست، اما شروع و آغاز حضور در مهدکودک همواره با ترس‌ها و اضطراب‌هایی برای کودک و والد همراه است که در این مرحله کاملا طبیعی‌ست. آگاهی از این اضطراب و کمک گرفتن از دانش مشاوران با تجربه، عملکرد بهتری از شما در خصوص گذر از این مرحله رشدی مهم به صورت کم ریسک‌تر به ارمغان می‌آورد.

بسیاری از عوامل ایجاد اضطراب‌های اجتماعی و عدم وجود مهارت‌های ارتباطی در بزرگسالی، از چالش‌های حل نشده دوره استقلال منشا می‌گیرند. پس نحوه گذران این دوره، توجه دو چندانی را می‌طلبد.

دوره پیش مهد ریشه

برای گذر از چالش‌های دوره استقلال همراه شما هستیم!

پرچین با  چند سال تجربه فرایند ورود کودکان به مهد کودک ، این نیاز رشدی مهم را در کودکان مشاهده کرد و با درک لزوم وجود دوره ای پیش از ورود کودکان به مهد کودک، دوره “ریشه” را طراحی کرد. این دوره به صورت اختصاصی برای از بین بردن اضطراب جدایی کودک از مادر و یادگیری مهارت های مورد نیاز برای ورود به یک محیط اجتماعی بزرگ تر، تمرکز کرده است.

دوره پیش مهد ریشه

آرام و مطمئن پیش می‌رویم.

اختصاصی بودن محیط برگزاری این دوره (فضای مجزا از مهدکودک) و نیمه خصوصی بودن تعداد نفرات، حضور کودکان در محیط اجتماعی جدید را با چالش‌های کنترل شده‌تر و کم ریسک‌تری مواجه می‌سازد که سبب رشد پله پله و آمادگی برای چالش‌های بزرگ‌تر می‌شود. شبیه‌سازی برنامه‌های دوره ریشه با مهدکودک پرچین که شامل فضای آزاد و فضای کارگاهی است، کودکان را هنگام ورود به مهد کودک با حسی همراه با آشنایی و امنیت همراه می‌سازد.

این دوره‌ی سه ساعته ترکیبی از بازی آزاد و هدفمند است و کودک می‌تواند هم به فضای داخل و هم به حیاط دسترسی داشته باشد.

تجربه و دانش تیم تسهیلگری،همراه لحظه به لحظه کودک شما

تیم مشاوره و تسهیلگری پرچین در تمامی تجربه‌های جدید کودکان در کنار آن‌هاست و علاوه بر مداخله غیر مستقیم در روابط اجتماعی کودکان و کمک به حل چالش‌ها، آن‌ها را به دقت مشاهده می‌کند. ثبت مشاهدات جلسه به جلسه تیم مشاوره و تسهیلگری از تغییرات کودک در قالب یک گزارش تحلیلی به مادر و پدر تحویل داده می‌شود که راهنمای خوبی برای آگاهی از وضعیت کودک است.

رشد همه جانبه کودک دور از انتظار نیست!

دوره ریشه یک برنامه جامع از فعالیت‌هایی است که تمامی جنبه‌های رشدی کودک را در برمی‌گیرد. فضای متنوع کارگاهی و طبیعی پرچین این فرصت را ایجاد کرده است تا کودکان تجربه‌های مختلفی در کنار هم داشته باشند و هر تجربه فرصتی برای رشد یک جنبه متفاوت از رشد کودک باشد.

فعالیت های کارگاهی دوره ریشه

دوره ریشه دارای فعالیت‌های کارگاهی مختلفی است، شامل: دانش عمومی، بازی‌های فکری، نمایش عروسکی، بازی‌های لامسه، سازه و ساختنی، بازی‌های وانمودی، بازی حرکتی، نقاشی و خلاقیت، قصه‌خوانی، سفالگری و خمیربازی، کاردستی و کلاژ، آشپزی، موسیقی، یوگا و … ؛ که این فعالیت‌ها بر اساس زمانبندی و طرح درس برگزار می شوند. فعالیت‌ها طوری طراحی شده‌اند که رشد شناختی، حرکتی، اجتماعی و عاطفی،حسی و هیجانی را شامل شوند.

دوره پیش مهد ریشه

آرامش را با حضور در طبیعت به سوی کودکان هدایت کنید.

تاثیر مثبت طبیعت بر روی آرامش و سلامت روانی کودکان بر هیچ کس پوشیده نیست. وجود چنین فضایی علی‌رغم اضطراب‌های امروزه کودکان، ویژگی منحصر به فردی است که نمی‌توان از آن صرف نظر کرد. ارتباط مستقیم با عناصر طبیعی همزمان با بازی آزاد، تخیل و خلاقیت کودکان را بیش از پیش گسترش خواهد داد.

دوره پیش مهد ریشه

زمان آن است که کودکان خودشان نیازهای‌شان را برطرف کنند!

مهارت خودیاری و خودمراقبتی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد استقلال در کودکان هستند. کودکانی که به مرور در موقعیت رویارویی با نیازهایشان قرار می‌گیرند، در روند کسب این مهارت ها قدم برمی‌دارند.

در دوره “ریشه”، کودکان ابتدا با حمایت تسهیلگران به شناخت نیازهای خود و برطرف کردن آن‌ها می‌پردازند و با انجام فعالیت‌های مختلف توانمندتر می‌شوند؛ سپس به صورت مستقل و بدون حضور تسهیلگران از پس فعالیت‌های پیچیده‌تر برمی‌آیند.

دوره پیش مهد ریشه

حس عجیب مامان و بابا از رسیدن کودک به مرحله استقلال

بعد از لحظاتی که فرزندمان تماما به ما احتیاج داشت و نیاز به امنیتش تنها در کنار ما برطرف می‌شد، حالا به مرحله‌ای رسیده است که بدون حضور ما قرار است به مهد کودک برود و به اصطلاح از ما “خداحافظی” کند. این لحظه برای مامان و بابا حسی سرشار از افتخار و لذت اما همراه با کمی غم و دلتنگی ست. “اولین لحظه جدا شدن” از آن خاطراتی است که هیچ وقت از خاطر مامان و بابا پاک نمی‌شود و چه بهتر که این لحظه پر از راحتی و حس خوب باشد.

دوره ریشه میخواهد این حس فوق العاده را شیرین‌تر از پیش کند.